هفته فرهنگ، هنر و تاریخ شمیل به ایستگاه آخر رسید
هفته فرهنگ، هنر و تاريخ شميل به ايستگاه آخر رسيد
به همت کانون فرهنگی هنری انصارالحجه(عج)؛

هفته فرهنگ، هنر و تاریخ شمیل به ایستگاه آخر رسید

آيين اختتاميه نخستين دوره از هفته فرهنگ، هنر و تاريخ شميل با حضور جمعي از مسئولان محلي، نخبگان و فريختگان و اقشار مختلف اهالي بخش شميل در حسينيه انصارالحجه(عج) برگزار شد.
شناسه خبر : 60142 تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۱:۰۸

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان، داود تنی پور، مدیر کانون فرهنگی هنری انصارالحجه(عج) و دبیر هفته فرهنگ، هنر و تاریخ شمیل در این آیین ضمن تبریک عید مبعث و ایام الله دهه فجر، به تشریح اقدامات صورت گرفته در قالب ویژه برنامه «هفته فرهنگ، هنر و تاریخ شمیل» پرداخت.

 

وی با بیان اینکه هفته فرهنگ، هنر و تاریخ شمیل به همت کانون فرهنگی هنری انصارالحجه(عج) و با همکاری حوزه مقاومت یاوران زهرا(س) و پایگاه مقاومت بسیج محمد رسول الله(ص) برگزار شد، افزود: هفته فرهنگ، هنر و تاریخ شمیل در آستانه دهه فجر و از 13 بهمن آغاز و تا 18 بهمن ماه ادامه داشت.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری انصارالحجه(عج) مرکز بخش شمیل شهرستان بندرعباس ادامه داد: همایش خانوادگی یک روز در طبیعت، بازی های بومی و محلی، جشنواره غذاهای بومی محلی، مسابقه نقاشی ویژه کودکان و نوجوانان، شب های قصه گویی(چیچکا)، نشست کتاب خوانی و نمایش عروسکی از شاخص ترین برنامه های هفته فرهنگ، هنر و تاریخ شمیل بود.

 

وی اضافه کرد: افتتاح مرکز اسناد تاریخی شمیل و همچنین موزه مردم شناسی شمیل از برنامه های پایانی نخستین دوره هفته فرهنگ، هنر و تاریخ شمیل است.

 

حمیدرضا حیدری زاده، بخشدار شمیل نیز مبعث پیامبر رحمت و مهربانی و همچنین سالگرد پیروزی انقلاب را تبریک گفت و از کانون فرهنگی هنری انصارالحجه(عج) در برگزاری این ویژه برنامه با هدف شناساندن تاریخ کهن شمیل و فرهنگ مردمان این دیار قدردانی کرد.

 

امید تنی، مجری و تهیه کننده صدا و سیمای مرکز خلیج فارس و از هنرمندان شمیل نیز به تشریح تاریخ شمیل پرداخت و با اشاره به قدمت بالای منطقه شمیلات و ذکر تاریخ آن در آثار مکتوب و وجه تسمیه و نامگذاری شمیل، خواستار انجام فعالیت های پژوهشی، تحقیقاتی پیرامون تاریخ شمیل شد.

 

وی همچنین بر شکل گیری پویش مردمی برای حفاظت از آثار تاریخی شمیل به ویژه قلعه تاریخی شمیل آن تاکید کرد وافزود: در صورت بی توجهی به این اثر تاریخی، خطر تخریب و نابودی آن وجود دارد.

 

سعیده گل بیدی، از شعرای شمیل و خالق اثر «گل سرخ یادگاری» نیز در این آیین ضمن ابراز خرسندی از برگزاری هفته فرهنگ، هنر و تاریخ شمیل، اشعاری در وصف شمیل سرود که تحسین شرکت کنندگان را برانگیخت.

 

اجرای موسیقی توسط رضا نصیری از خوانندگان محبوب هرمزگانی، پخش کلیپی از فعالیت های کانون فرهنگی هنری انصارالحجه(عج) شمیل و گزیده ای از برنامه های هفته فرهنگ، هنر و تاریخ شمیل، تجلیل از نفرات برتر مسابقات رشته های مختلف ویژه برنامه هفته فرهنگ، هنر و تاریخ شمیل و همچنین قدردانی و سپاس از نخبگان، فرهیختگان و هنرمندان شمیل از بخش های پایانی این رویداد بود.

 

هفته فرهنگ، هنر و تاریخ شمیل به همت کانون فرهنگی هنری انصارالحجه(عج) از ۱۳ تا ۱۸ بهمن ماه سال ۱۴۰۲ با شعار «هویت تاریخی، فرهنگ و نشاط اجتماعی» برگزار شد.

 

گفتنی است؛ شمیل، در شمال شرق استان هرمزگان و بین شهرستان های میناب و بندرعباس و در ۸۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد و شغل اکثر اهالی آن، کشاورزی و دامداری است.