پویایی مسجد در گروه فعال بودن کانون فرهنگی هنری است
پويايي مسجد در گروه فعال بودن کانون فرهنگي هنري است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان:

پویایی مسجد در گروه فعال بودن کانون فرهنگی هنری است

حجت الاسلام مسعودي، عمران و آباداني معنوي مساجد را از اهداف و فلسفه شکل گيري کانون هاي فرهنگي هنري ذکر کرد و گفت: پويايي مسجد در گروه فعال بودن کانون فرهنگي هنري است.
شناسه خبر : 50756 تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۹:۱۸

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان، حجت الاسلام سید عباس مسعودی در دیدار سرپرست و کارکنان ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان ضمن تبریک روز جهانی مسجد اظهار کرد: مساجد از مظلوم ترین امکان در کشور محسوب می شوند.

 

وی با اشاره به وجود متولیان متعدد در حوزه مسجد، افزود: تعدد ادارات، نهادها و سازمانی هایی که مدعی مسئولیت در حوزه مساجد می باشند موجب کمرنگ شدن و گاهی کم اثر شدن فعالیت های فرهنگی در مساجد شده و این ظلم به این اماکن است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان با اشاره به بازدیدهای شبانه اش از مساجد سطح شهر بندرعباس، گفت: بسیاری از مساجد امام جماعت ندارند و درب مساجد تنها در وقت نماز باز است.

 

وی وجود کانون فرهنگی هنری را موجب پویایی مسجد دانست و افزود: فعال بودن کانون فرهنگی هنری کودکان و نوجوانان را جذب مسجد می کند و این حضور، ترویج فرهنگ مسجدی در بین این قشر را به دنبال دارد.

 

حجت الاسلام مسعودی تصریح کرد: متاسفانه برخی از رفتارها و بداخلاقی ها با کودکان و نوجوانان در مساجد، سبب دور شدن آنها از فضای معنوی مسجد افتادن در دام آسیب های اجتماعی می شود.

 

وی از کار فرهنگی به عنوان فعالیتی تخصصی، حساس و ظریف یاد کرد و گفت: اقدامات فرهنگی اگر باید با ظرافت خاصی همراه نباشد نتیجه معکوس به همراه دارد.

 

اسلام خواجه یی، سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان نیز ضمن تبریک روز جهانی مسجد، از فعالیت یکهزار و 63 کانون فرهنگی هنری در سطح مساجد این استان خبرداد و گفت: شاخص ترین برنامه فصل تابستان کانون ها، اجرای طرح اوقات فراغت با عنوان «مسجد کانون نشاط» است.

 

وی افزود: انتخاب مدیری توانمند، باسواد و دغدغه مند در حوزه فعالیت های فرهنگی از سوی هیات امنا مساجد و معرفی آن به ستاد هماهنگی کانون های مساجد، موجب فعال شدن کانون فرهنگی هنری و به تبع آن پویایی و آبادانی و عمرانی معنوی مسجد می شود.

 

سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان به وجود اختلافات در برخی از مساجد اشاره و اظهار کرد: هر مسجدی که در بین ارکان آن شامل هیات امنا، امام جماعت، هیات مذهبی اختلاف وجود داشته باشد کانون فرهنگی هنری آن نیز دچار مسائل حاشیه ای می شود و نمی تواند فعالیتی داشته باشد.

 

وی برگزاری نشست های هم اندیشی مستمر بین ادارات، نهادها و سازمان های متولی حوزه مساجد و همچنین برگزاری نشست های توجیهی حضوری و یا مجازی ویژه ارکان مسجد و تبیین و شرح وظایف هر کدام از آنها را به عنوان راهکار حل برخی از اختلافات در این حوزه ذکر کرد.

 

حجت الاسلام مصطفی آزادی، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه هرمزگان که سابقه فعالیت در حوزه کانون های فرهنگی هنری مساجد را در کارنامه دارد نیز از تشکیل کانون ها به عنوان کاری بسیار مبارک و ارزنده یاد کرد و گفت: کانون های فرهنگی هنری از نهادهایی است که برای رسیدن مساجد به طراز اسلامی در حال فعالیت است.

 

وی با بیان اینکه امیدواریم روزی فرا برسد که نه اینکه هیچ مسجدی بدون کانون فرهنگی هنری نباشد بلکه همه مساجد کانون فرهنگی هنری فعال داشته باشند، افزود: معاونت فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان از آمادگی لازم برای همراهی با ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد در زمینه فعال کردن مساجد برخوردار است.

 

گفتنی است؛ همزمان با 30 مرداد، روز جهانی مسجد، سرپرست و کارکنان ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان به همراه یکی از مدیران کانون های فعال شهر بندرعباس به دیدار مدیرکل و معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان رفتند.