ضرورت پالایش کانون های مساجد/حمایت از کانون های فعال و برنامه ریزی برای فعال کردن کانون های راکد
ضرورت پالايش کانون هاي مساجد/حمايت از کانون هاي فعال و برنامه ريزي براي فعال کردن کانون هاي راکد
سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان:

ضرورت پالایش کانون های مساجد/حمایت از کانون های فعال و برنامه ریزی برای فعال کردن کانون های راکد

خواجه يي، بر ضرورت پالايش کانون هاي فرهنگي هنري مساجد تاکيد کرد و گفت: حمايت ويژه از کانون هاي فعال و همچنين برنامه ريزي براي فعال کردن کانون هاي راکد از اهداف اجراي طرح پالايش کانون هاي مساجد در هرمزگان است.
شناسه خبر : 49881 تاریخ انتشار : ۳ مرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۲:۲۹

اسلام خواجه یی در گفتگو با روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان با اشاره به فلسفه راه اندازی کانون های فرهنگی هنری در مساجد، اظهار کرد: پس از هشدارهای مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر تهاجم و شبیحخون فرهنگی دشمن، شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1372 طی مصوبه شماره 302 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف کرد تا کانون های فرهنگی هنری را در مساجد کشور تاسیس کند.

 

وی، احیا کارکردهای مختلف مسجد، ترویج آموزه های قرآنی، سیره نبوی، معارف اهل بیت(ع)، فرهنگ مسجدی، فرهنگ ایثار و شهادت، شناسایی هجمه های فرهنگی و اتخاذ راهکار مناسب فرهنگی برای مقابله و خنثی سازی توطئه های دشمنان، جذب نوجوانان و جوانان به مساجد و تربیت دینی آنها، کادرسازی و تربیت نیرو و عملیاتی کردن فرامین مقام معظم رهبری(مدظله العالی) را ازجمله اهداف شکل گیری کانون های فرهنگی هنری مساجد ذکر کرد.

 

سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان ادامه داد: بهره گیری از ابزار جذاب هنری نظیر سرود، تئاتر، هنرهای تجسمی به منظور انتقال پیام اصول و ارزش های دینی و انقلابی به مخاطب از شاخصه های بارز کانون های فرهنگی هنری مساجد است.

 

وی، از برگزاری دوره های آموزشی در رشته های مختلف فرهنگی، هنری، قرآنی، مهارتی، کمک درسی، کارگاه های سبک و مهارت های زندگی، ارائه مشاوره های فردی و اجتماعی در حوزه های مختلف، اردوهای درون و برون استانی، برنامه ها و مسابقات ورزشی، کتابخوانی، جشنواره های فرهنگی، هنری و ورزشی، طرح غنی سازی اوقات فراغت به عنوان رسالت های مهم این کانون ها نام برد.

 

خواجه یی با بیان اینکه طی سال های گذشته بدون در نظر گرفتن زیرساخت های لازم بر تعداد کانون های فرهنگی هنری استان افزوده شد، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل عدم برگزاری کارگاه ها و دوره های توجیهی برای مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد بسیاری از آنها با فلسفه شکل گیری کانون، سیاست ها و حمایت های ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور و رسالت و وظایف کانون ها آشنایی ندارند.

 

وی، از عدم آشنایی برخی از مدیران کانون ها و هیات امنا مساجد با نحوه فعالیت کانون و نوع حمایت ستاد استانی و کشوری به عنوان آسیب این حوزه یاد کرد و افزود: ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان در نخستین گام طرح پالایش کانون های مساجد را اجرا خواهد کرد.

 

خواجه یی اظهار کرد: پس از اجرای طرح، از کانون های فعال در حوزه تولید آثار فاخر فرهنگی هنری به صورت ویژه حمایت خواهد شد و برای فعال کردن کانون های راکد نیز برنامه ریزی خواهد شد.

 

وی، شناسایی دلایل رکود کانون را یکی از آیتم های طرح پالایش برشمرد و گفت: وجود برخی اختلاف سلیقه ها بین ارکان مسجد، توانمند نبودن مدیر کانون فرهنگی هنری و وجود برخی از محرومیت های ریشه دار در محله و یا روستای محل فعالیت کانون می تواند از جمله علت های راکد ماندن یک کانون باشد که در قالب طرح پایش برای آن چاره اندیشی خواهد شد.

 

سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان، استفاده از پتانسیل، ظرفیت و امکانات دستگاه ها و نهادهای مختلف از طریق انعقاد تفاهم نامه برای حمایت از کانون های مساجد فعال را یکی از سیاست های این ستاد برشمرد و عنوان کرد: امروز تفاهم نامه های همکاری با اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از گروه های سرود استان منعقد شد.

 

خواجه یی، رایزنی برای انعقاد تفاهمنامه با دانشگاه فرهنگیان هرمزگان، مرکز مشاوره آرامش فراجا، اداره کل ورزش و جوانان، سپاه امام سجاد(ع)، قرارگاه منطقه ای مدینه منوره، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، کانون پرورش فکری، حوزه هنری، جبهه فرهنگی انقلاب، اداره کل آموزش و پرورش، میراث فرهنگی و گردشگری، کمیته امداد و سایر ادارات و نهادها و تشکل ها را از دیگر برنامه های در دستور کار ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان برای بهره گیری از ظرفیت و امکانات آنها برای حمایت از کانون های فعال ذکر کرد.

 

وی با ذکر این مطلب که طی یکسال اخیر بسیاری از کانون های فرهنگی هنری مساجد استان نسبت به قبل فعال تر و پویاتر شدند، تصریح کرد: در حال حاضر چالش جدی کانون های هرمزگان عدم رغبت برخی از مدیران کانون برای ثبت فعالیت ها ازجمله مسابقات مدهامتان و کلاس های طرح اوقات فراغت در سامانه بچه های مسجد است که اگر مسابقات به صورت حضوری برگزار می شد و نیازی به بارگزاری فیلم فعالیت ها در سامانه نبود چه بسا از شرایط بهتری برخوردار بودیم.

 

گفتنی است؛ هم اکنون یکهزار و 63 کانون فرهنگی هنری در مساجد استان هرمزگان تاسیس شده است که بیش از 70 درصد از این کانون ها در مناطق روستایی هستند.