تشریح فعالیت‌های کانون سیدالساجدین شهر کوشکنار/از توزیع 17 مرحله بسته های معیشتی بین نیازمندان تا اعزام دختران قرآنی به اردوی تفریحی جزیره قشم
تشريح فعاليت‌هاي کانون سيدالساجدين شهر کوشکنار/از توزيع 17 مرحله بسته هاي معيشتي بين نيازمندان تا اعزام دختران قرآني به اردوي تفريحي جزيره قشم
فهما گزارش می دهد؛

تشریح فعالیت‌های کانون سیدالساجدین شهر کوشکنار/از توزیع 17 مرحله بسته های معیشتی بین نیازمندان تا اعزام دختران قرآنی به اردوی تفریحی جزیره قشم

کانون فرهنگي هنري سيدالساجدين، با وجود مديري نخبه، جوان و انقلابي و سرمايه عظيم نسل جوان در کنار پيشکسوتان دغدغه‌مند به عنوان مرکز ثقل فعاليت‌هاي فرهنگي اجتماعي بخش کوشکنار فعاليت مي‌کند.
شناسه خبر : 44937 تاریخ انتشار : ۲ اسفند ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۰:۴۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان هرمزگان: کانون های فرهنگی هنری مساجد درپی هشدارهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با تهاجم و شبیخون فرهنگی دشمن، طی مصوبه شماره 302 شورای انقلاب فرهنگی در 18 اسفند سال 1372 تشکیل شدند.

 

عمران و آبادانی معنوی مساجد از طریق احیا کردکردهای متنوع آن از مهمترین اهداف شکل گیری کانون های فرهنگی هنری است که از طریق انتقال ارزش های دینی با بهره گیری از ابزار جذاب هنری و جذب، نگهداشت و تربیت نسل جوان محقق می شود.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد که مولود انقلاب اسلامی بوده و طی قریب به 3 دهه از فعالیت‌شان، دارای آثار و برکات فراوانی در حوزه های مختلف بوده اند و دوران شیوع کرونا فرصتی بود تا پتانسیل و ظرفیت های پیدا و پنهان این تشکل های مردم نهاد بروز و ظهور پیدا کند.

 

راه اندازی کارگاه های تولید ماسک، بسیج نیروها و برپایی ایستگاه های کنترل آمد و شد در ورودی و خروجی روستاها و شهرهایی که در قرنطینه بودند، گندزدایی و ضدعفونی کردن خیابان ها، معابر و اماکن پرتردد، اطلاع رسانی در رابطه با راه های پیشگیری از ابتلا به کرونا و امیدبخشی به جامعه از طریق فضای مجازی، تهیه و توزیع بسته های معیشتی و مواد بهداشتی بخشی از اقدامات کانون های فرهنگی هنری مساجد در دوران پیک کرونا بود.

 

کانون فرهنگی هنری سیدالساجدین شهر کوشکنار شهرستان پارسیان در غربی ترین نقطه از استان هرمزگان به عنوان مرکز ثقل فعالیت های فرهنگی اجتماعی در این بخش با مدیریت طلبه ای نخبه، جوان و انقلابی و برخورداری از سرمایه عظیم نسل جوان و پیشکسوتان دغدغه مند پای کار، در ایامی که همه کسب و کارها تعطیل شده بود به صورت جهادی وارد میدان شدند و شرایط بحرانی آن دوران را در این منطقه مدیریت کردند.

 

«محمود رستم زاده» طلبه جوان و مدیر کانون فرهنگی هنری سیدالساجدین در این باره گفت: همزمان با شیوع کرناویروس و تعطیلی صنفوف و ایجاد ترس و دلهره در بین آحاد مردم، بچه های کانون در قالب هیات اندیشه ورز تشکیل جلسه دادند و پس از بررسی موضوع، ظرفیت های بومی منطقه برای کمک به مردم شناسایی و تصمیماتی در این رابطه اتخاذ شد.

 

وی به چالش جدی نبود ماسک در آن ایام اشاره کرد و افزود: نخستین اقدام کانون فرهنگی هنری سیدالساجدین در آن دوران، راه اندازی اولین کارگاه تولید ماسک استان هرمزگان در این کانون بود برای رفع نیاز اهالی بخش و شهرستان بود.

مدیر کانون فرهنگی هنری سیدالساجدین شهر کوشکنار عنوان کرد: این کارگاه روزانه ظرفیت تولید یکهزار و 500 عدد ماسک داشت که به صورت منظم بین اقشار مختلف با اولویت بیماران زمینه ای و در معرض خطر توزیع می شد.

وی تشکیل گروه جهادی و کنترل مبادی ورودی و خروجی جهت کنترل بیماری و گندزدایی و ضدعفونی کردن اماکن پرتردد را بخش دیگری از فعالیت های آن دوران کانون برشمرد و بیان کرد: راه اندازی گروه و کانال در فضای مجازی با هدف اطلاع رسانی درباره راه های پیشگیری و مقابله با شیوع کروناویروس و امیدبخشی به جامعه از دیگر اقدامات بود.

رستم زاده اضافه کرد: تهیه و توزیع 17 مرحله بسته معیشتی، مواد بهداشتی و فرهنگی بین نیازمندان شهر کوشکنار از دیگر فعالیت های کانون فرهنگی هنری کوشکنار است.

وی در ادامه به برنامه های ایام شعبانیه کانون اشاره کرد و گفت: بزودی 15 نفر از بانوان نخبه قرآنی و فرهنگی در رده سنی 12 تا 25 سال عضو کانون فرهنگی هنری سیدالساجدین به اردوی 3 روزه تفریحی گردشگری به جزیره قشم اعزام می شوند.

این فعال فرهنگی اجتماعی افزود: این اردو با هدف تجلیل از فعالان فرهنگی قرآنی، ایجاد شور و نشاط معنوی در بین اعضای کانون فرهنگی هنری و ایجاد انگیزه بین افراد برای فعال شدن در برنامه های کانون برگزار خواهد شد.

وی از برنامه ریزی برای برگزاری جشن بزرگ اعیاد شعبانیه ویژه میلاد امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و امام سجاد(ع) در مسجد امام سجاد(ع) و جشن نیمه شعبان و میلاد امام زمان(عج) در در گلزار شهدای گمنام به عنوان یکی دیگر از برنامه های پیش رو نام برد و گفت: این جشن ها با حضور سخنرانان و مداحان برجسته و اهدا جوایز نفیس و برنامه های شاد هنری برگزار می شود.

رستم زاده افزود: 50 بسته مواد غذایی نیز شامل برنج، روغن، رب گوجه، ماکارونی، سویا و حبوبات به ارزش هر بسته 7 میلیون ریال به مناسبت نیمه شعبان تهیه و بین نیازمندان و ایتام شهر کوشکنار توزیع خواهد شد.

وی به برنامه های انجام شده در دهه فجر و میلاد امام علی(ع) هم اشاره و عنوان کرد: مراسم باشکوه راهپیمایی 22 بهمن شهر کوشکنار و مسابقات فوتسال جام دهه فجر با حضور 6 تیم و قهرمانی تیم کانون با محوریت کانون فرهنگی هنری سید الساجدین برگزار شد.

مدیر کانون فرهنگی هنری سیدالساجدین شهر کوشکنار گفت: همزمان با سالروز ولادت فرخنده مولای متقیان حضرت علی بن ابیطالب(ع) نیز جشن بزرگی با سخنرانی امام جمعه شهرستان پارسیان برگزار شد.

وی افزود: کانون فرهنگی هنری سیدالساجدین در این جشن که همراه با برنامه های متنوع فرهنگی هنری بود، 30 کیگ تولد به مناسبت روز پدر تهیه و به 30 پدر مسجدی اهدا کرد.

شهر کوشکنار که در غرب هرمزگان و درهمسایگی استان بوشهر قرار دارد و دارای مناطق تفریحی و گردشگری طبیعی فراوانی ازجمله پارک شهروند، مجموعه تفریحی گردشگری تبن، ساحل الپی و ... است.

گفتنی است: نام قدیم شهر کوشکنار قَصر کُنار بوده است و قلعه‌های تاریخی مرکز شهر کوشکنار نشان از حکومت قبیله آل حرم دارد. ساکنین این شهر، شعیه و سنی مذهب هستند که اهل سنت در اکثریت است و به زبان کوشکناری لاری تکلم می‌کنند.