بیانیه هیات داوران مسابقه ملی نقاشی « شکوه انقلاب »
بيانيه هيات داوران مسابقه ملي نقاشي « شکوه انقلاب »

بیانیه هیات داوران مسابقه ملی نقاشی « شکوه انقلاب »

هيات داوران نخستين مسابقه ملي نقاشي « شکوه انقلاب » ضمن اعلام اسامي برگزيدگان، بيانيه اي را در اين زمينه صادر کرد.
شناسه خبر : 44882 تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۲:۰۸

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای(فهما) از استان هرمزگان، متن بیانیه به شرح زیر است؛

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد همیشه برای بروز استعدادهای هنری کودکان تلاش کرده و امروز نیز در راستای نیازهای کودکان برای آشنایی هر چه بیشتر با انقلاب اسلامی، فراخوانی برای بچه ها منتشر نموده است.

 

کانون فرهنگی هنری انصارالحجه (عج) شمیل با کودکان علاقه‌مند ایران زمین  یک خواسته را مطرح کرد و آن هم به تصویر کشیدن شکوه انقلاب اسلامی در قالب نقاشی بود. 

 

 نقاشی از هنرهای محبوب همه کودکان و نوجوان است و حتی بزرگسالان را نیز با خود همراه می‌کند و به دوران کودکی می برد. 

هیات داوری لازم می‌داند به خاطر انتشار این فراخوان نقاشی که در آن شور، شکوه و عظمت انقلاب را با  فرصت دادن به کودکان برای طرح ایده‌ها و خلاقیت که در آثار رسیده چشم نوازی می کند، تشکر کند.

 

تیم داوری پس از بررسی آثار نقاشی؛ مشارکت خوب کودکان ازاقصی نقاط میهن عزیزمان ایران را نشانه علاقه مندی کودکان و نوجوانان به انقلاب و  فرصتی برای بروز ایده‌ها دانست.

 

 آثار دریافت شده از سطح بسیار خوبی برخوردار بود و باید از همه کودکان برای تلاش خوبشان تشکر کنیم.

 

 از ویژگی هایی که در آثار دیده شده است می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: غالب تصاویر با نگاهی زلال به موضوعات مهم انقلاب از جمله ورود حضرت امام خمینی(ره) به میهن اسلامی و همچنین همدلی و شور مردم و کودکان در پیروزی انقلاب  تحت تاثیر روحیه و خلاقیت‌های کودکانه به صورت نقاشی در مقابل دیدگان داوران قرار گرفته‌اند.

 

هر چند که بعضاً دخالت‌های والدین در خلق اثر که به وضوح مشخص بود یا کپی کاری و تقلید از آثار و ایده‌های دیگران خصوصاً آثار ارائه شده در فضای مجازی، کام ما را تلخ می‌کرد. اما تلاش کردیم حتی‌الامکان آثاری که این دو مشخصه را دارند، حذف کنیم.

هر چند که ممکن است برغم حساسیت و دقت داوران، مواردی از چشمان آنها نیز مخفی مانده باشد یااز میان این دست آثار آنهایی انتخاب شده که از کیفیت خوب هنری برخوردار بوده اند.

 

 داوران با نهایت تلاش و دقت و جهت رعایت عدالت آثار را با دقت بررسی و نهایتاً هیأت داوران مسابقه ملی نقاشی شکوه انقلاب پس از  بررسی  آثار بسیار زیبای کودکان، طی چندین مرحله از بین ٣۶٠ اثر ازکودکان و نوجوانان  از سراسر ایران پهناور، ٢٠ اثر از هر گروه سنی  را انتخاب نمود و سپس از بین این آثار، ٣ اثر در هر گروه سنی را به عنوان نفرات اول تا سوم  انتخاب  و در مرحله آخر از بین آثار باقیمانده منتخب در هر گروه ١١ اثر از گروه سنی (۵ تا ٨ سال) و ١١ اثر را از گروه سنی (٩ تا ١٢ سال) را جزو برگزیدگان اعلام نمودند.

 

معیارهای اصلی داوران عبارتند از:

 

١- اصالت آثار

٢- پرهیز از کپی کاری از آثار دیگران مخصوصاً آثار ارائه شده در فضاهای مجازی.

٣- بهره‌مندی از تکنیک و زیبایی.

 

۴- استفاده مؤثر از خلاقیت کودکانه برای بیان موضوع.