تئاتر مساجد، یک جریان هنری پیشرو در عرصه هنرهای نمایشی است
تئاتر مساجد، يک جريان هنري پيشرو در عرصه هنرهاي نمايشي است
در بیانیه هیات داوران چهارمین جشنواره تئاتر مساجد هرمزگان و سومین جشنواره تئاتر جوانه عنوان شد؛

تئاتر مساجد، یک جریان هنری پیشرو در عرصه هنرهای نمایشی است

هيات داوران چهارمين جشنواره تئاتر مساجد هرمزگان و سومين جشنواره تئاتر جوانه، در قالب صدور يک بيانيه، از تئاتر مسجد به عنوان يک جريان هنري پيشرو در عرصه هنرهاي نمايشي ياد کردند که نقش خود را در انتقال مفاهيم ارزشمند ديني به درستي ايفا مي‌کند.
شناسه خبر : 44738 تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۳:۲۲

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان هرمزگان، هیات داوران چهارمین جشنواره تئاتر مساجد هرمزگان و سومین جشنواره تئاتر جوانه عنوان با صدور بیانه ای بر دیده شدن جایگاه آموزش در این جشنواره و همچنین ارتقاع سطح کیفی آثار مطابق با استانداردهای روز تئاتر کشور تاکید کرد.

 

متن کامل بیانیه هیات داوران که توسط شیوا قاسمی از داوران مرحله پایانی این جشنواره قرائت شد، به شرح ذیل است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

از تئاتر مسجد اکنون می توان به عنوان یک جریان هنری پیشرو در عرصه هنرهای نمایشی  یاد کرد که نقش خود را در انتقال مفاهیم ارزشمند  دینی ؛ اخلاقی و مسائل اجتماعی  به درستی ایفا می کند و به عنوان بازوی محکمی در کنار علمای دینی و اهل سخن، هنرمندان عرصه نمایش هم منبر و ‌مستمع خود را برای  شناخت ارزش های الهی سوق می‌دهند.

 و اما جشنواره جوانه ها این کودک سه ساله برای رشد و تعالی و تربیت  در این حوزه ارزشمند و ‌موثر نیازمند آموزش هایی است تا در دوره های آینده و اوج  جوانی بتواند در تقابل با رویدادهایی که در کشور برگزار می شود دوش به دوش آنها رقابت و آثاری را به بزرگترین رویداد هنر ی معرفی کند.

این واقعیتی است که  بچه های مسجد می‌توانند به آن جامه عمل بپوشانند و بخشی را به فجر اضافه  کنند که منتخبین جشنواره جوانه های کشور باشند.

این اتفاق میسر نمی شود مگر اینکه جایگاه آموزش در این جشنواره ویژه دیده شود و ارتقاع سطح کیفی آثار مطابق با استانداردهای روز تئاتر کشور باشد.

در پایان چند توصیه برای گروه های شرکت کننده در سومین جشنواره جوانه ها

کارگردانان محترم باید به این نکته توجه داشته باشند که چهار چوب یک اثری که مبتنی بر اجرای در مسجد است  لازم است به قوائد و اختیاراتی که فضای مسجد به آنها می دهد توجه ویژه داشته باشند.

کمدی ابزار خوبی  برا ی جذب مخاطب می‌باشد و طبیعی است  آثاری که از ژانر کمدی برای انتقال مفاهیم مد نظر خود استفاده می کنند.

 بعضاً جذابیت بیشتری برای مخاطب دارد اما باید مراقب باشند به ورطه لودگی نیوفتند

ضعف متن  در اغلب آثار دیده می شد، پیشنهاد می کنیم ستاد برگزاری جشنواره جهت کارگاه های آموزشی در حوزه نویسندگی برای این عزیزان علاقمند اقدام نماید.

پیشنهاد می کنیم عنوان کارگردان را در ادوار دیگر این جشنواره  به مربی تغییر دهیم زیرا کار مربی با بعد از اتمام جشنواره و اجرای اثر تمام نمی شود در واقع تازه آغاز می شود و این انتقال موارد آموزشی مدام از طرف مربی   برای متربی ادامه دار است.

با سپاس فراوان و آرزوی موفقیت و پیروزی برای همه شما عزیزان

بهمن ماه 1401

شیوا قاسمی، جعفر موئدی، جعفرقاسمی