60 درصد از برنامه‌های کانون انصار الحجه شمیل به فعالیت‌های بانوان اختصاص دارد/از احیای صنایع دستی تا برگزاری کلاس‌های سبک زندگی
60 درصد از برنامه‌هاي کانون انصار الحجه شميل به فعاليت‌هاي بانوان اختصاص دارد/از احياي صنايع دستي تا برگزاري کلاس‌هاي سبک زندگي

60 درصد از برنامه‌های کانون انصار الحجه شمیل به فعالیت‌های بانوان اختصاص دارد/از احیای صنایع دستی تا برگزاری کلاس‌های سبک زندگی

کانون فرهنگي هنري انصار الحجه (عج) شميل با درک درست از جايگاه مهم و نقش اساسي بانوان در پيشرفت و اعتلاي جامعه، بيش از 60 درصد از فعاليت ها و برنامه هاي قرآني، فرهنگي، هنري، آموزشي، مشاوره اي و ورزشي خود را در حوزه بانوان تعريف کرده است.
شناسه خبر : 43630 تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۴:۴۲

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان هرمزگان، کانون های فرهنگی هنری به منظور جذب آحاد مردم به ویژه نوجوانان و جوانان به مساجد از طریق بهره گیری هنرمندانه از ابزار متنوع هنری و در نتیجه آبادانی معنوی خانه های خدا و احیای کارکردهای مختلف این امکان مقدس تاسیس شدند.

 

انتخاب نیروی نخبه، تحصیلکرده، مومن، انقلابی دغدغه مند به عنوان مدیر کانون، اجرای برنامه های کانون زیر نظر مستقیم امام جماعت، تشکیل هیات اندیشه ورز متشکل از امام جماعت، مدیر کانون، هیات امنا مسجد، فرماندهان پایگاه های مقاومت بسیج برادران و خواهران، مسئول هیات مذهبی، مدیر مرکز نیکوکاری مسجد، جوانان نخبه مسجدی، اعضای پیشکسوت باتجربه و شناسایی پتاینسل و ظرفیت ها و همچنین چالش ها و آسیب ها و ارائه طرح و برنامه برای رفع آسیب ها و اجرای آنها از ویژگی های یک کانون فرهنگی هنری موفق است.

 

داشتن برنامه های متنوع، جذاب و متناسب با شرایط روز جامعه در حوزه های آموزشی و تربیتی برای گروه های سنی مختلف در دو بخش برادران و خواهران از دیگر ویژگی های کانون موفق به شمار می‌رود.

 

کانون فرهنگی هنری انصار الحجه(عج) سال 95 در مسجد انصارالحجه(عج) مرکز بخش شمیل شهرستان بندرعباس راه اندازی شد و هم اکنون بیش از هزار نفر از اهالی مرکز بخش و روستاهای همجوار عضو دارد که 70 درصد از اعضا را بانوان تشکیل می دهند.

 

این کانون با توجه به اینکه اکثریت اعضا را بانوان تشکیل می دهند و با درک صحیح از جایگاه دختران و زنان در سلامت، سعادت و تعالی خانواده و جامعه، بیش از 60 درصد از فعالیت هایش را به حوزه بانوان اختصاص داده است.

«داود تنی پور»  در این باره گفت: کانون انصار الحجه(عج) در سال 95 مجوز فعالیت خود را از ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان هرمزگان دریافت کرد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری انصارالحجه(عج) مرکز بخش شمیل افزود: هم اکنون بیش از هزار نفر از اقشار مختلف مرکز بخش شمیل در کانون فرهنگی هنری انصارالحجه(عج) عضویت دارند که بیش از 70 درصد از اعضا را بانوان تشکیل می دهند.

مدیر کانون فرهنگی هنری انصارالحجه(عج) مرکز بخش شمیل ادامه داد: این کانون با درک درست از نقش دختران و زنان در اعتلا و پیشرفت خانواده و جامعه تمرکز بیشتری بر ارائه خدمات فرهنگی هنری در حوزه بانوان داشت که ماحصل آن تربیت نیروهای هنرمند مسجدی در رشته های متنوع صنایع دستی، اعضای گروه سرود و تئاتر است.

 

وی عنوان کرد: برنامه های کانون ویژه بانوان در حوزه های مختلف قرآنی، فرهنگی، هنری، آموزشی، مشاوره ای و ورزشی تعریف شده است که این برنامه ها به طور مستمر در فصول مختلف سال اجرا می شود.

 

تنی پور از برگزاری کلاس های آموزش صنایع دستی برای دختران و زنان عضو کانون با هدف احیا و رونق بخشی به صنایع دستی و همچنین کمک به اقتصاد و معیشت خانواده ها به عنوان یکی از برنامه های کانون فرهنگی هنری در حوزه بانوان نام برد.

وی برگزاری همایش ها، نشست ها و کارگاه های آموزشی با موضوعات متنوع سبک زندگی ایرانی اسلامی نظیر عفاف و حجاب، آموزش زوج های جوان، مهارت های زندگی، همسرداری، تربیت فرزند، سواد رسانه ای، قصه گویی و ... را از دیگر برنامه های کانون ویژه دختران و زنان ذکر کرد.

 

این فعال فرهنگی اجتماعی اضافه کرد: برگزاری مسابقات کتابخوانی با محوریت کتاب هایی با موضوع تربیت و خانواده، جمع خوانی کتاب به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی بین دختران، مسابقه نقاشی روی پارچه و روی کاغذ در مناسبت های مختلف ویژه رده های سنی مختلف، مسابقه آشپزی، مسابقه دلنوشته با موضوع شهدا، اهل بیت و ... بخش دیگری از برنامه های کانون انصارالحجه(عج) ویژه بانوان است.

وی افزود: مسابقات ورزشی حوزه بانوان نیز در مناسبت های مختلف در رشته طناب کشی، دارت، تنیس روی میز، فوتبال دستی، بازی های بومی محلی و همایش های پیاده روی و کوهنوردی برگزار می شود.

امروز نیز نقش بانوان و خواهران با توجه به هجمه‌های گسترده دشمنان علیه باورها و ارزش‌های دینی و اسلامی، نقشی بی‌بدیل است و یکی از وظایف و رسالت‌های بانوان که در مساجد فعال هستند کار فرهنگی و در حوزه زن و خانواده و تربیت معنوی فرزندان است.

 

گفتنی است؛ دهستان شمیل با قدمت بسیار بالا در فاصله 80 کیلومتری از مرکز استان هرمزگان و در قسمت شمال شرقی استان بین شهرستان میناب و بندرعباس قرار دارد؛ اکثر اهالی شمیل به دلیل موقعیت جغرافیایی منطقه و وجود رودخانه های بزرگ به شغل کشاورزی و دامداری اشتغال دارند.