کانون‌های فرهنگی هنری، مساجد خلوت و غریب را آباد کنند/ ضرورت تشکیل بانک اطلاعاتی مساجد
کانون‌هاي فرهنگي هنري، مساجد خلوت و غريب را آباد کنند/ ضرورت تشکيل بانک اطلاعاتي مساجد
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان:

کانون‌های فرهنگی هنری، مساجد خلوت و غریب را آباد کنند/ ضرورت تشکیل بانک اطلاعاتی مساجد

حجت الاسلام و المسلمين عبادي‌زاده با تاکيد بر اينکه کانون‌هاي فرهنگي هنري بايد مساجد خلوت و غريب را آباد کند، گفت: با راه اندازي کانون و اجراي برنامه هاي موردنياز روز جامعه ،نوجوانان و جونان را جذب کنيد و مساجد را از غربت در بياوريد.
شناسه خبر : 41887 تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۶:۰۵

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان هرمزگان، حجت الاسلام و المسلمین « محمد عبادی زاده » در نشست شورای مشورتی ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان به کارکردهای متنوع مسجد در صدر اسلام اشاره و اظهار کرد: در زمان پیامبر اسلام(ص) مسجد النبی و در دوران امامت امیر مومنان حضرت علی(ع) مسجد کوفه پایگاه سیاسی اجتماعی و محلی برای رتق و فتق امورات جامعه اسلامی بود.

وی افزود: دانشگاه امام صادق(ع) در مسجد کوفه بود و گاهی یکهزار نفر در همین مسجد پای درس آن حضرت می نشستند و کسب فیض می کردند.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در ادامه با اذعان به اینکه تاکنون نتوانسته ایم کارکردهای موثر مساجد را احیا کنیم، به تشریح نقش مساجد در شکل گیری، پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی پرداخت و بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی مولود مسجد است و از همین رو نیز انقلاب و نظام به مساجد بدهکارند و پس از گذشت بیش از چهار دهه از عمر انقلاب، هنوز دین خود را به مساجد ادا نکرده است.

وی با یادآوری اینکه پایگاه انقلابیون و همچنین مرکز سازماندهی نیروهای جبهه و جنگ، مسجد بوده است، افزود: هرجا که نیاز به حمایت از انقلاب و نظام بوده است، مساجد پیشگام بوده اند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده همچنین از فقدان آمار دقیق وضعیت مساجد در سطح استان هرمزگان انتقاد کرد و گفت: متاسفانه با وجود متولیان متعدد در حوزه مساجد، آمار دقیقی از وضعیت مساجد استان وجود ندارد و همین موضوع موجب ناشناخته ماندن ظرفیت مساجد و نداشتن چشم انداز روشن در این حوزه شده است.

وی بر ضرورت جمع آوری آمار و اطلاعات و تشکیل بانک اطلاعات مساجد استان هرمزگان تاکید کرد و افزود: مرکز رسیدگی به امور مساجد کار جمع آوری آمار و اطلاعات بخش های مختلف مساجد بندرعباس را آغاز کرده است که ورود کانون های فرهنگی هنری در این عرصه می تواند کامل کننده پازل تشکیل بانک اطلاعات مساجد باشد.

امام جمعه بندرعباس در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدردانی از اجرای طرح شبکه سازی در سطح کانون های فرهنگی هنری مساجد، عنوان کرد: لازمه شبکه سازی، ایجاد تشکیلات است و باید برنامه ریزی شود تا هر مسجد از یک تشکیلات متشکل از ارکان مسجد برخوردار شود و سپس این تشکیلات در سطح شهرستان و در مرحله بالاتر در سطح استان بوجود آید.

وی افزود: ایجاد تشکیلات و شبکه سازی موجب پرهیز از موازی کاری و جزیره ای عمل کردن می شود و این موجب سهولت و راحتی در مدیریت مساجد و هم افزایی در کارها خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در ادامه با اشاره به عضویت شش نفر از اعضای شورای شهر بندرعباس در شورای مشورتی کانون ها، گفت: این اعضا که خود از اعضا و مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد هستند امروز به دنبال کمک کردن به مسجد هستند و این بیانگر تاثیرگذاری کانون ها در حوزه های مختلف ازجمله کادرسازی است.

وی خطاب به اعضای شورای مشورتی کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان گفت: شما عزم خود را جزم کرده اید که مساجد را آباد کنید اما بدانید که عمران و آبادانی مساجد به آبادانی ظاهری و فیزیکی نیست بلکه به حضور پررنگ مردم به ویژه جوانان است.

عبادی زاده با بیان اینکه مسجد بدون حضور مردم، بی روح است، تاکید کرد: کانون های فرهنگی هنری باید مساجد خلوت و غریب را آباد کند و با راه اندازی کانون و اجرای برنامه های موردنیاز روز جامعه نوجوانان و جونان را جذب کنید و مساجد را از غربت در بیاورید.

وی از اعضای کانون های فرهنگی هنری به عنوان آبادگران مساجد نام برد و با اشاره به وجود بیش از هزار باب کانون فرهنگی هنری مساجد در هرمزگان، بیان کرد: این مجموعه ظرفیت بسیار بالایی است و اگر 50 درصد از آن به کار گرفته شود می تواند تحولی در حوزه مساجد بوجود آورد.

« اسلام خواجه یی »، سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان نیز در این نشست به ارائه برنامه های پیش روی کانون ها پرداخت و گفت: نخستین گام در دوران مدیریت جدید کانون های مساجد استان، تشکیل شبکه رابطین منطقه ای با حضور جوانان مومن، انقلابی و دغدغه مند در شهرستان های مختلف بوده است.

وی، انتخاب سرشبکه اصلی هر شهرستان از بین رابطین منطقه ای را از دیگر اقدامات ذکر کرد و افزود: اجرای برنامه ها فرهنگی هنری بر حول محور هشت رشته سرود، تئاتر، هنرهای تجسمی، قرآن، رشد و تربیت، کتاب و کتابخوانی، کارآفرینی و سواد رسانه ای نیز در دستور کار قرار دارد.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان عنوان کرد: کانون های مستعد در این هشت محور با کمک رابطین و سرشبکه های شهرستان ها شناسایی و به عضویت کارگروه های رشته های هشت گانه در خواهند آمد.

وی بیان کرد: تشکیل شورای مشورتی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان متشکل از نخبگان فرهنگی از دیگر برنامه های اولویت دار بوده است تا بتوانیم از ظرفیت آنها در تقویت کانون ها استفاده کنیم.

گفتنی است؛ هزار و 60 کانون فرهنگی هنری با مجوز ستاد هماهنگی کانون ها در مساجد شهری و روستایی استان هرمزگان مشغول خدمت رسانی به جامعه هدف می باشند.