صحیفه سجادیه دایره المعارف شیعه است/کنگره بین المللی امام سجاد(ع) از آن حضرت رفع مظلومیت می کند
صحيفه سجاديه دايره المعارف شيعه است/کنگره بين المللي امام سجاد(ع) از آن حضرت رفع مظلوميت مي کند
استاد حوزه و دانشگاه:

صحیفه سجادیه دایره المعارف شیعه است/کنگره بین المللی امام سجاد(ع) از آن حضرت رفع مظلومیت می کند

حجت الاسلام و المسلمين يعقوبي با بيان اينکه صحيفه سجاديه دايره المعارف شيعه است، گفت: کنگره بين المللي امام سجاد(ع) و برنامه هاي جانبي آن از آن حضرت رفع مظلوميت مي کند.
شناسه خبر : 29888 تاریخ انتشار : ۴ شهريور ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۴:۲۶

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای(فهما) از استان هرمزگان، حجت الاسلام و المسلمین یعقوبی در نشست علمی با موضوع نقش دعا در مقابل با آسیب های اجتماعی به میزبانی دفتر امام جمعه شهرستان رودان با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) در حادثه عاشورا مظلومانه حضور داشت و در طول حیات مبارکشان نیز مظلومانه زیست، اظهار کرد: کنگره بین المللی امام سجاد(ع) و برنامه های جانبی آن درصدد رفع مظلومیت از امام سجاد(ع) است.

وی از صحیفه سجادیه به عنوان دایره المعارف شیعه یاد کرد و افزود: دعا را باید از دو منظر فردی و اجتماعی نگریست زیرا دعا هم برای فرد دعا کننده و هم برای جامعه آثار نورانی و معنوی به دنبال دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه دعا در حقیقت عطری است که در فضای جان انسان رسوخ پیدا می کند و ناخالصی های وجود آدمی را از بین می برد، عنوان کرد: دعا، جدی ترین حالت بین انسان و خداست و در آن حالت، هیچ واسطه ای وجود ندارد.

وی با استناد به آیه ای از قرآن، گفت: انسان فقر محض است اما همین آدم فقیر مادامی که در قالب دعا وصل به خدا شود غنی سازی می شود و پس از آن قیمت و ارزش پیدا می کند.

حجت الاسلام و المسلمین یعقوبی در ادامه با بیان اینکه امام سجاد(ع) در صحیفه هم به بعد فردی و هم بعد اجتماعی دعا اشاره می کند، افزود: آسیب ها در بعد فردی اجازه رشد یافتن به بذر ایمان و معنویت نمی دهند و باید آسیب ها را بشناسیم تا مزرعه جان خود را از علف های هرز پاک کنیم.

وی با ذکر این نکته که یکی از بهترین و جامع ترین دعاهای صحیفه سجادیه که می تواند در زمینه شناسایی و رفع آسیب های اجتماعی کارگشا باشد، دعای مکارم الاخلاق است، خاطرنشان کرد: 200 مطلب و عنوان در قالب این دعا مطرح شده است.

این محقق و پژوهشگر خراسان شمالی با بیان اینکه امام سجاد(ع) در آغاز این دعا مسائل اعتقادی و سپس مباحث اخلاقی را مطرح کرده است، افزود: چهار رکن « ایمان »، « یقین »، « نیت »، « عمل » به عنوان زیربنای اخلاق در آغاز این دعا آورده شده که پشتوانه جلوگیری و مبارزه با آسیب های اجتماعی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حدیثی نبوی، بیان کرد: اخلاق ظرف دین و اعتقادات مظروف دینی است. پس بنابراین در انسان سازی باید هم به ظرف و هم به مظروف به صورت توامان توجه شود که در این صورت نتیجه آن مکارم الاخلاق خود را در جامعه نشان می دهد.

یعقوبی افزود: امام سجاد(ع) به عنوان یک دین شناس، معلم و طبیب نفس در لابلای دعای مکارم الاخلاق هم علائم رفتارهای سلامت انسان و هم آسیب هایی که در کمین هستند را گوشزد می کند و ما باید همان طور که عوامل رشد را باید بشناسیم باید عوامل افت را نیز شناسایی کنیم و دعای مکارم الاخلاق هم عوامل رشد و ارزش را معرفی می کند و هم منبعی برای شناخت آسیب ها و آفت هاست.