دعا بهترین ابزار برای تربیت انسان است
دعا بهترين ابزار براي تربيت انسان است
نماینده ولی فقیه در هرمزگان:

دعا بهترین ابزار برای تربیت انسان است

حجت الاسلام و المسلمين عبادي زاده نقش دعا در تربيت انسان را بي بديل دانست و گفت: دعا يکي از بهترين ابزارها براي تربيت انسان است.
شناسه خبر : 29848 تاریخ انتشار : ۳ شهريور ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۳:۳۸

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای(فهما) از استان هرمزگان، حجت الاسلام و المسلمین « محمد عبادی زاده » در همایش علمی بررسی نقش دعا در تربیت انسان که در بستر فضای مجازی و به میزبانی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت برگزار شد، اظهار کرد: زمانی که راه برای تربیت انسان بسته شده باشد و زمینه برای ارتباط بشر با خدا چندان مساعد نباشد دعا باعث می شود زمینه برای ارتباط با خالق هستی بیشتر فراهم شود.

وی با بیان اینکه دعا بابی برای ورود دارد و آن اشتیاق وصال معبود است، افزود: هرچه دل انسان مشتاق تر باشد به همان نسبت هم می تواند تربیت خود را نسبت به ارتباط با خدا بیشتر شکل دهد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان ادامه داد: یکی از مباحثی که در موضوع تربیتی صحیفه بر پایه دعا باید به آن توجه کرد « امید داشتن به رحمت خداوند » است، عنوان کرد: این امیدواری تنها در سایه دعا میسر می شود. امام سجاد(ع) در فرازهای مختلف ادعیه صحیفه به موضوع امید اشاره می فرماید.

وی  با اشاره به اینکه « دوری از غفلت » نکته دیگر در دعاهای تربیتی امام سجاد(ع) در صحیفه است، گفت: غفلت درهای رحمت الهی را به روی انسان می بندد اما امید روزنه های امید را می گشاید.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده با ذکر این نکته که غفلت انواع و اقسامی دارد که در صحیفه سجادیه به آن پرداخته شده است، افزود: یکی از اقسام آن غفلت از خداوند است. کمترین کاری که انسان می تواند در رابطه با ارتباطش با خدا انجام دهد، دعاست زیرا شرایط برای دعا کردن همیشه و در همه جا فراهم است.

وی غفلت از خود را یکی دیگر از اقسام غفلت برشمرد و تصریح کرد: غفلت از خود یکی از مشکلاتی است که در فراروی تربیت انسان وجود دارد. غفلت در انجام تکالیف الهی و مسائل اجتماعی از دیگر اقسام عفلت است که در صحیفه به آن اشاره شده است.

امام جمعه بندرعباس همچنین با بیان اینکه انسان های غافل چند دسته هستند، گفت: عده ای در خواب هستند و با کوچکترین صدا بیدار می شوند، عده ای که خوابشان سنگین تر است نیاز به صدای بلندتری دارند و اما عده ای که خیلی غافل هستند حتی تذکر اولیا و انبیا الهی هم نمی تواند آنها را بیدار کند همانند کسانی که در واقعه کربلا در برابر موعظه امام حسین(ع) نیز بیدار نشد و پس از شهادت آن حضرت عده ای در قالب قیام توابین و 12 هزار نفر نیز در قیام مختار به خونخواهی امام به پا خواستند.

وی افزود: اگر بخواهیم به مساله تربیت انسان از منظر دعا نگاه کنیم یکی از پرده هایی که باید کنار زده شود، مساله غفلت است.

عبادی زاده در ادامه با ذکر این مطلب که امام در فرازهایی صحیفه سجادیه متذکر می شوند که ما انسان ها فقیر ذاتی هستیم، بیان کرد: اگر متوجه این فقر شویم دریچه های تربیت به رویمان گشوده می شود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از راههای تربیتی در صحیفه، بحث محبت خدا در قلب انسان است. دلیل سفارش مکرر در ادعیه به محبت بخاطر این است که انسان از طریق محبت تربیت و به خدا نزدیک شود.

رئیس شورای مشورتی کنگره بین المللی امام سجاد(ع) توجه انسان به مکر و خدعه نفس اماره را از دیگر راه های تربیتی معرفی شده در صحیفه سجادیه خواند و گفت: حرکت در مسیر صفات الهی که موجب از بین رفتن یاس و ناامیدی در انسان می شود از دیگر راه های سفارش شده تربیتی از منظر امام سجاد(ع) است.

وی با بیان اینکه با الهام از ادعیه امام سجاد(ع)، راه برای شیفتگان حقیقت باز می شود، نرمافزار اصلی تمدن سازی را تربیت انسان دانست و ابراز امیدواری کرد که با کمک عالمان دینی مسیر تمدن سازی هموار شود.