ابتکار کانون اسرای کربلا در اجرای طرح راهکار/از توزیع بسته های ارزاق تا لوازم التحریر
ابتکار کانون اسراي کربلا در اجراي طرح راهکار/از توزيع بسته هاي ارزاق تا لوازم التحرير

ابتکار کانون اسرای کربلا در اجرای طرح راهکار/از توزیع بسته های ارزاق تا لوازم التحریر

مديريت کانون فرهنگي هنري اسراي کربلا براي دستگيري از خانواده هاي نيازمند در ايام شيوع کرونا دست به ابتکار جالب توجهي زده و با راه اندازي گروه در فضاي مجازي از ظرفيت بانوان نيک انديش در سراسر کشور نهايت بهره را برده است.
شناسه خبر : 20965 تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۰:۳۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای(فهما) از استان هرمزگان:  شیوع کروناویروس و ضرورت اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی موجب آسیب وارد شدن به معیشت بسیاری از خانواده ها شد و نهادهای مردمی فعال در راستای کاهش التیام آحاد جامعه از همه ظرفیت های خود استفاده کردند که یکی از این مراکز تاثیرگذار، کانون های فرهنگی هنری مساجد است.

 

کانون های فرهنگی هنری که سرمایه اصلی آنها قرار گرفتن در فضای معنوی مساجد، اعتماد خانواده ها و وجود جوانان مومن، باانگیزه و انقلابی است، طی قریب به سه دهه از عمر بابرکتشان همواره در گردنه های سخت و شرایط حساس برای اعتلای نظام جمهوری اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نکرده و در کنار مردم بوده اند.

 

شرایط ویژه کرونایی فرصت مناسبی بود که این ظرفیت عظیم مردمی بتواند به بهترین شکل، کارکردهای اجتماعی و دستگیری از نیازمندان مساجد را احیا و بازسازی کند تا خانه های امن الهی همانند صدر اسلام مرکز مهم تصمیم گیری و فعالیت های اجتماعی، سیاسی و ... باشند.

 

یکی از این کانون های فعال که بانویی توانمند، خوش فکر و فعال مدیریت آن را برعهده دارد، کانون فرهنگی هنری اسرای کربلا شهر حاجی آباد است و از همین رو نیز گفتگویی با « شوکت کریمی »، این فعال فرهنگی اجتماعی انجام داده ایم که با هم مرور خواهیم کرد.

 

کانون فرهنگی هنری اسرای کربلا در چه سالی و با چه هدفی تاسیس شد؟

 

کریمی: هیات امنا مسجد زینبیه شهر حاجی آباد سال 92 به منظور هدفمند کردن فعالیت های فرهنگی، هنری، اجتماعی و ... درخواست صدور مجوز تاسیس کانون فرهنگی هنری رو به ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان هرمزگان ارائه داد که پس از تایید و صادر شدن مجوز فعالیت های خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

 

 

 مخاطبان کانون چه قشری هستند و حوزه فعالیت کانون در چه زمینه هایی است؟

 

 تیم مدیریتی کانون و شورای اندیشه ورز طی جلسات مختلف با بحث و بررسی و تبادل نظر به این نتیجه رسیدند که فعالیت های کانون ویژه رده های مختلف سنی و در دو گروه خواهران و برادران باشد تا همه از برکات و آثار فعالیت های مسجد برخوردار شوند و فرهنگ مسجدی در محله نهادینه شود.

 

آموزش قرآن در راستای باسوادی قرآنی، آموزش به ویژه کمک درسی، هنری، صنایع دستی، اردویی، سرود، نمایش و فعالیت های جهادی از شاخص ترین حوزه های فعالیتی کانون فرهنگی هنری اسرای کربلاست.

 

کانون اسرای کربلا با توجه به شیوع کرونا و ضرورت ورود کانون ها در زمینه دستگیری از نیازمندان در قالب طرح ملی ایران قوی که بخشی از آن طرح راهکار چه اقداماتی داشته است؟

 

مدیریت کانون از فروردین سال جاری فعالیت های خود را در زمینه جلب کمک های مردمی برای حمایت از نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا با راه اندازی گروه در فضای مجازی با عنوان « پویش همدلی » آغاز کرد.

 

تعدادی از خواهران عضو کانون، محله، شهرستان، استان هرمزگان و حتی استان های دیگر به عضویت این گروه درآمدند و هر کدام از اعضا هر ماه مبلغی را برای تهیه بسته های فرهنگی در اختیار مدیریت کانون قرار می دهند.

 

پس از جمع آوری کمک های اعضا اقلام مواد غذایی خریداری و با حضور تعدادی از فعالان کانون در مسجد بسته بندی و در اولین فرصت بین نیازمندان توزیع می شود.

 

 بسته های مواد غذایی شامل چه اقلامی هست و ارزش هر بسته چقدر و تاکنون چند مرحله توزیع شده است؟

 

بسته های ارزاق شامل مرغ، برنج، روغن، ماکارونی، سویا، تن ماهی، رب گوجه و ارزش هر بسته حدود دو میلیون و 500 هزار ریال است که طی در مرحله اول 40 بسته، مرحله دوم 60 بسته، مرحله سوم 70 بسته و مرحله چهارم 90 بسته توزیع شد.

البته همزمان با عید قربان نیز سه راس گوسفند خریداری و ذبح و حدود 75 کیلو گوشت گرم بین ایتام، نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا در محله توزیع شد.

 

برنامه های حمایتی کانون همزمان با آغاز فصل مدارس ویژه دانش آموزان نیازمند چه بوده است؟

با آغاز فصل بازگشایی مدارس فراخوان جمع آوری کمک های نقدی بین خیرین اعلام شد و در نهایت 60 بسته لوازم التحریر شامل دفتر، مدادرنگی، مداد، پاک کن، خودکار تهیه و به دانش آموزان خانواده های بی بضاعت اهدا شد.

 

امروزه پس از گذشت 27 سال از زمان شکل گیری کانون های فرهنگی هنری مساجد، آن نهال نوپا به درختی تنومند تبدیل شده است که در شرایط سخت و حساس می توان به تنه آن تکیه زد و آحاد مردم به ویژه نسل جوان را برای بهره مندی از سایه آن دعوت کرد.

 

گفتنی است؛ در حال حاضر 83 کانون فرهنگی هنری با مجوز رسمی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در شهرستان حاجی آباد وجود دارد.