ظرفیت های فرهنگی هنری روستاهای هرمزگان/بیش از 70 درصد از کانون های مساجد روستایی هستند
ظرفيت هاي فرهنگي هنري روستاهاي هرمزگان/بيش از 70 درصد از کانون هاي مساجد روستايي هستند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان:

ظرفیت های فرهنگی هنری روستاهای هرمزگان/بیش از 70 درصد از کانون های مساجد روستایی هستند

کمالي زرکاني گفت: قريب به هزار و 50 کانون فرهنگي هنري در مساجد استان هرمزگان وجود دارد که بيش از 70 درصد آنها در مناطق روستايي واقع شده اند.
شناسه خبر : 17266 تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۱:۱۵

رضا کمالی زرکانی در گفتگو با ستاد ارتباطات رسانه ای(فهما) در استان هرمزگان ضمن بزرگداشت روز ملی روستا و عشایر، به تشریح ظرفیت های فرهنگی هنری روستاهای هرمزگان پرداخت و اظهار کرد: بسیاری از مردم در کشور هرمزگان را به لحاظ تجاری و اقتصادی می شناسند درحالی که این استان از لحاظ فرهنگی هنری نیز از غنای بسیار خوبی برخوردار است.

 

وی با اشاره به عشق و دلدادگی مردمان دیار شرجی و گرما به ساحت اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، افزود: هرمزگانی ها با توجه به بُعد مسافت، سال های دور با پای پیاده مسیر طولانی و پر پیچ و خم را برای زیارت حرم مطهر ائمه اطهار به مشهد مقدس و کربلای معلی سفر می کردند که بیانگر حُب خاندان رسول الله در دل های مردمان این سامان است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، نقش روستاها در احیا، توسعه و رونق فرهنگ و هنر به ویژه فرهنگ دینی اشاره و عنوان کرد: از مجموع هزار و 50 کانون فرهنگی هنری مساجد این استان، بیش از 70 کانون در مناطق روستایی هستند.

 

وی همچنین به معرفی چند روستای شاخص در هرمزگان پرداخت و خاطرنشان کرد: روستای کردر شهرستان میناب به لطف خلاقیت مدیر و جوانان عضو کانون فرهنگی هنری امام المنتظر(ع) سال هاست که در زمینه ترویج فرهنگ رضوی فعالیت می کند.

 

کمالی زرکانی افزود: برگزاری 14 دوره جشنواره فرهنگی، هنری و ورزشی آسمان هشتم و مبدع و میزبان سه دوره جشنواره ملی سرود رضوی کانون های مساجد کشور و کسب رتبه برتر رویداد ملی فهما در بخش دهه کرامت از افتخارات روستای کردر رضوی است.

 

وی از انتخاب کانون فرهنگی هنری سیدالشهدا روستای شهوار میناب به عنوان رتبه برتر رشته نمایش رویداد ملی فهما به عنوان یکی دیگر از افتخارات روستاهای هرمزگان نام برد و بیان کرد: روستای نصیرایی میناب نیز با توجه به فعالیت ویژه ای که کانون فرهنگی هنری جعفر آل محمد(ع) این روستا با محوریت بزرگداشت مقام شامخ امام سجاد(ع) انجام داده است، به عنوان‌ روستای دوستدار صحیفه سجادیه انتخاب شد.

 

این مقام مسئول از برگزاری ویژه برنامه در محضر صحیفه سجادیه در قالب وبینار و با حضور شخصیت های علمی و دینی از ولادت امام هادی(ع) تا شهادت امام سجاد(ع) در ۴۰ کانون روستایی هرمزگان به عنوان بخش دیگری از توانمندی های روستاهای این استان یاد کرد.

 

وی میزبانی روستای روتان دهستان شهید مردان بخش بمانی شهرستان سیریک از نخستین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان ویژه کانون های مساجد روستایی کشور را از دیگر افتخارات مناطق روستایی هرمزگان برشمرد و اضافه کرد: برگزاری نخستین نمایشگاه خوشه های خلاقیت روستا در قالب 20 غرفه آثار فرهنگی، هنری و صنایع دستی روستاهای استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر، جنوب کرمان، کرمان، فارس و جنوب فارس از 13 تا 15 اسفند ماه سال 97 در روستای بازیاری شهرستان میناب از دیگر افتخارات است.

 

کمالی زرکانی، افتخار آفرینی گروه های سرود کانون های مساجد میناب در جشنواره های مختلف را بخش دیگری از پتانسیل و ظرفیت های فرهنگی هنری روستاهای هرمزگان دانست و افزود: گروه های سرود سقای حسین(ع)  کانون فرهنگی هنری سقای حسین(ع) روستای حکمی و « بچه های آسمانی » کانون فرهنگی هنری سادات روستای گورزانگ به مرحله پایانی مسابقات تلویزیونی بسرا راه یافته بودند و به عنوان گروه های برگزیده کشوری در این مسابقات شناخته شدند.

 

وی اعلام فراخوان جشنواره ملی قصه گویی روستا و عشایر کشور به میزبانی کانون انصارالحجه روستای شمیل را از دیگر ظرفیت ذکر کرد و گفت: تاکنون بیش از ۴۰۰ اثر واصل و داوری شده و آیین اختتامیه آن نیز به زودی برگزار خواهد شد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان عنوان کرد: به زودی عملیات اجرایی احداث ساختمان‌ کانون فرهنگی هنری انصار الحجه(عج) روستای شمیل شهرستان بندرعباس با اعتباری بالغ بر۲میلیارد ریال آغاز می شود.